درس تفکر و سبک زندگی

وبلاگ رسمی درس تفکر و سبک زندگی دبیرستان نمونه شهدای هسته ای لردگان

درس تفکر و سبک زندگی

وبلاگ رسمی درس تفکر و سبک زندگی دبیرستان نمونه شهدای هسته ای لردگان

بسیاری از مردم همه چیز را از دریچه عواطف و احساسات خود می­بینند و با تکیه بر بینش و سلیقه شخصی خود، بر قضاوت­های خویش جامه عمل می­پوشانند. این افراد در تمام مدت روز، عقاید خود را به گونه­ ای معرفی می­کنند که گویی با حقایق محض کمترین تفاوتی ندارد. در صورتی که آنچه این افراد می­گویند تنها برداشتی از یک حقیقت است. اگر بین قضاوت و حقیقت تفاوت قایل نشوید، یقین بدانید که سراسر زندگیتان آماج تیرهای زهرآگین غم و اندوه و ناکامی خواهد بود و جز رنج چیزی دستگیرتان نخواهد شد. تنها زمانی می­توانید از این ورطه نجات یابید که حقایق را همانگونه که هست، فارغ از عقیده و قضاوت شخصی خود بشناسید. 


درک شما از واقعیت­ها به نگرش شما وابسته است. شما جهان را با قالب ذهنی خود ادراک می­کنید و عباراتی نظیر: "امروز براستی روز خوبی است" و یا "امروز واقعا روز بدی است" تنها معرف آب و هوای درونی شماست و با واقعیت فاصله دارد. هر روز از زندگی شما بر حسب اینکه درباره آن چگونه قضاوت می­کنید می­تواند خوب و یا بد باشد. حال با این اوصاف چند بار در روز عقاید خود را در قالب حقایق مطرح می­کنید؟ به یاد داشته باشید که خواه در عقاید خود تجدید نظر کنید و خواه نه، حقایق همانگونه که تاکنون بوده­اند، همچنان بر زندگی شما حاکم خواهد بود. بنابراین برای کاهش تنش­های روزانه ناشی از عدم تمیز واقعیت و قضاوت، نکات زیر را به خاطر داشته باشید: 

1- چرخ گردون در قبال شادمانی و نشاط و سایر موهبت­های نیکو به شما مدیون نیست. گرایش و اعتقادات شما مبنی بر این که قرار است روزگار نیکبختی و شادمانی را برایتان تدارک ببیند، در آفرینش آنچه برای زندگی شخصی خود می­خواهید شما را دچار مشکل می­کند. بنا­براین به توانایی­های باطنی خود اعتماد کنید و بر آنچه که در حیطه اختیار و توان شماست تاثیر گذارید و هرگز انتظار نداشته باشید که همه چیز بر حسب میل و خواسته شما متحقق شود. 

2- هیچ چیز در جوهر بد نیست. این طرز تلقی ماست که صفت بد را برازنده چیزی می­شناسد و مانع از آن می­شود که آن را بدرستی تجربه کنیم. چنانچه تاکنون با طبقه بندی خوب و بد آلت دست قرار گرفته­اید، از امروز با خود عهد کنید که از واژه­های متضادی چون سالم، معیوب، قانونی، غیر قانونی، موثر، بی­تاثیر، عملی و غیر عملی که معطوف به واقعیت­هاست و از مفهومی واقعی برخوردار است استفاده کنید.  

3- برای اینکه ذهن خود را توانای پرداختن به دشواری­های بیشمار زندگی کنید، باید خود، دیگران و رویدادها را همانگونه که هست و نه با چشمانی آکنده از پیش­داوری، نظرات و عقاید مشاهده کنید. 

4- این باور را در خود تقویت کنید که می­توانید طرز تلقی خود را نسبت به هر چیز تغییر دهید. درصدد نباشید که کارها و عملکرد­های دیگران را با معیارهای ویژه خود بسنجید و اصلاح کنید. 

5- برای ادراک حقایق باید الگوی ذهنی خود را کنار بزنید و به بیرون گام بردارید. برای اینکه اتاق حقیر، خود را رها ساخته و وقایع جهان را آنگونه که هست درک کنید، ضرورت دارد که از عقاید گمراه کننده و زیان­آور دست بشویید. 

6- ناراحتی و اندوه در قبال پدیده­هایی که قابل تغییر نیست و به واقعیت پیوسته است، جز تباهی و اتلاف انرژی فرجامی ندارد . 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی