ارتباط چیست؟
ارتباط به معنی انتقال اطلاعات از یک فرد به فرد دیگر است. ارتباط فرآیندی است که طی آن افکار، عقایـد و احساسات یک فرد به فرد دیگر منتقل می شود ارتباط فرآیندی است آگاهانه یا ناآگاهانه، خواسته یا ناخواسته که از طریق آن احساسات و نظرات به شکل پیامهای کلامی و غیر کلامی بیان، ارســال، دریافت و ادراک می شوند.
بنا به تعریفی دیگر ارتباط فرآیند انتقال پیام از فرستنده به گیرنده به شرط این که ذهنیات مورد نظر فرستنده به گیرنده پیام انتقال یابد و بالعکس می باشد.بیشتر مردم حدود 75 در صد زمان بیداری خود را صرف برقراری ارتباط ، تبادل اطلاعات، افکار و عقاید با دیگران می کنند.
ارتباط، فرآیندی پویاست یعنی پدیدهای که کیفیت و کمیت آن متغیر است ولی در مسیر زمان همیشه جریان دارد و نمیتوان برای آن آغاز یا پایانی متصور شد. ارتباط، امری اجتناب ناپذیر است و همه اجزای جهان خواسته یا ناخواسته با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند ارتباط مهمی است.
ارتباط حتی در سکوت و میان اجزای بیجان نیز وجود دارد. همه اجزای پیرامون ما با ما در ارتباطاند و پیامهایی را به ما منتقل میکنند زیرا بدون انتقال اطلاعات زندگی دشوار میشود .ضعف در مهارت های اجتماعی منشا بسیاری از آسیب ها، از جمله ترک تحصیل ، کم سوادی ، فقدان موفقیت تحصیلی ، خشونت ، بزهکاری و اعتیاد است.در حقیقت در مهارت برقراری رابطه موثر می خواهیم شیوه صحیح یک ارتباط کلامی و غیرکلامی را بیاموزیم تا بتوانیم نظرها، عقاید، خواسته هاو نیازها خود را بیان کنیم.
ارتباط خوب و بد
هر ارتباط خوب از دو خصوصیت برخوردار است: احساسات خود را آشکارا ابراز میکنید و به طرف مقابل هم امکان میدهید تا احساسات خود را ابراز نماید. طرز فکر و احساستان را در میان میگذارید و سعی میکنید که احساس و اندیشهی طرف مقابل خود را درک کنید. طبق این تعریف، نقطه نظرها و احساسات هر دو طرف مهم و ارزشمندند.
درست به همان گونه که ارتباط خوب به مفهوم ابراز وجود و گوش دادن است. ارتباط بد آن چنان ارتباطی است که شخص از طرح آشکار احساسات خودداری میکند و به سخنان طرف مقابل گوش نمیدهد.
نشانههای ارتباط بد:
بحث و جدل و حالت تدافعی گرفتن نشانههای ارتباط بد هستند. ممکن است بدون درک احساسات طرف مقابل، در مقام ضدیت با او حرف بزنید. ممکن است این پیام را فرافکن بکنید که «به حرف شما علاقه ندارم. تنها میخواهم حرف خودم را زده باشم و اصرار دارم که تو آن را از من بپذیری».
نشانه دیگر ارتباط بد انکار احساسات و به نمایش گذاشتن غیر مستقیم آنهاست. ممکن است نیش دار و طعنه آمیز حرف بزنید. این حالت را اصطلاحاً «پرخاشگری انفعالی» مینامند.
پرخاشگری پویا هم ارتباط خوبی نیست. فهرست خصوصیات ارتباط بد، در حکم راهنمایی است که هنگام برقراری ارتباط باید از آن پرهیز کنید. این فهرست را به دقت بخوانید.
ممکن است به این نتیجه برسید که از عادات ارتباطی بدی رنج میبرید. این عادات میتواند از شدت ناراحتیهای شما در برخورد با اشخاص بکاهد.
ویژگیهای ارتباط بد
1- حقیقت – اصرار میکنید که حق با شماست و طرف دیگر اشتباه میکند.
2- سرزنش – تقصیر را به گردن طرف مقابل میاندازید.
3- شهادت – مدعی هستید که یک قربانی بیگناهید.
4- تحقیر – طرف مقابل را به صرف اینکه مطابق میل شما کار نمیکند سرزنش میکنید.
5- توقع – بیآنکه خواستهی خویش را مطرح کنید خود را شایسته برخورد بهتر میدانید.
6- درماندگی – تسلیم میشوید و روزنه امیدی نمیبینید.
7- انکار – عصبی بودن، رنجیده بودن و اندوه خود را انکار میکنید و حال آنکه وضع ظاهر شما درست خلاف آنرا نشان میدهد.
8- پرخاشگری انفعالی – یا حرفی نمیزنید یا لحن طنز و تمسخر دارید. درب اتاق را به هم میکوبید و خارج میشوید.
9- سرزنش خویشتن – به جای برخورد با مسئله، طوری رفتار میکنید که انگار آدم بد و وحشتناکی هستید.
10- کمک کردن – به جای توجه به افسردگی، رنجش یا خشم طرف مقابل میخواهید با حل مسئله به او کمک کنید.
11- طعنه – کلمات یا لحن صدای شما از خصومت یا تنش حکایت دارند که نمیخواهید آنرا آشکارا بازگو کنید.
12- قربانی کردن دیگران – معتقدید که گرفتاری از ناحیهی طرف مقابل شماست و تقصیری متوجه شما نیست.
13- حالت تدافعی – هر گونه تقصیر خود را کتمان میکنید و مدعی میشوید که کار شما بیاشکال است.
14- پاتک – به جای تصدیق احساسات طرف مقابل، جواب انتقاد او را با انتقاد میدهید.
15- رد گم کردن – به جای توجه به مسئله از بیعدالتیهای گذشته حرف میزنید.